Vind de juiste medewerkers
Met employer branding en een goede selectiemethode
Met employer branding en een goede selectiemethode
Is het voor uw bedrijf in de maakindustrie de laatste jaren moeilijker en moeilijker om aan goed gekwalificeerd personeel te komen? Lukt het ondanks serieuze pogingen en de nodige investeringen niet om díe medewerkers binnen te halen, die u de komende jaren keihard nodig heeft om aan de klantvraag te voldoen en uw bedrijfsambities te realiseren?
Een gebrek aan goede vakmensen zet een rem op uw bedrijfsgroei
U heeft eigenlijk geen keus: óf u breidt uw personeelsbestand uit met goede vakmensen óf u bent genoodzaakt minder nieuwe klanten en opdrachten binnen te halen. Conclusie: het gebrek aan goed opgeleid, ervaren en gemotiveerd personeel zet een rem op uw bedrijfsgroei. En dat is het laatste wat u wilt!
“De ‘zoeken-naar-een-speld-in-een-hooiberg-strategie’ is weinig effectief. Daarom draai ik het graag om.”
Dé oplossing voor het werven en selecteren van goed personeel
De juiste aanpak levert wel degelijk gekwalificeerd nieuw personeel op
Als HR-professional ken ik uiteraard het probleem. En ja, het werven en selecteren van de juiste mensen in de maakindustrie vraagt aandacht en gaat niet altijd vanzelf. Maar gelukkig laat de praktijk zien dat de juiste aanpak wel degelijk goede, nieuwe vakmensen voor uw bedrijf oplevert.
Als u meer uit uw selectieprocedure wilt halen en effectiever wilt werven
Rik van der Wind – Van der Wind Kaashandel
“Er komt zoveel bij kijken; ik leer graag van Jaco; hij is een expert”
Overal je vacatures plaatsen, verspreiden en delen met min of meer standaard vacatureteksten, waarin een ‘schaap met 5 poten’ wordt gevraagd, is naar medewerkers zoeken als naar een speld in een hooiberg. Het levert weinig op. Toch wordt het nog steeds veel gedaan.
Op de krappe arbeidsmarkt van de maakindustrie is het niet alleen belangrijk om aan te geven wie u zoekt. Het is net zo belangrijk om geïnteresseerde en gekwalificeerde potentiële medewerkers uit te leggen dat zij een prima keuze maken als zij voor uw bedrijf kiezen. En daar gaan wij voor zorgen!
Bij het vinden van geschikte nieuwe medewerkers is het optimaal benutten van de onlinemogelijkheden onontbeerlijk. Ik adviseer en begeleid uw bedrijf bij het (online) zichtbaar en vindbaar maken van uw vacatures, waarin we potentiele kandidaten uitleggen waarom ze bij uw bedrijf willen solliciteren.
Het aantrekkelijk maken van uw bedrijf zorgt niet alleen voor meer geïnteresseerde en goed gekwalificeerde sollicitanten. Het vergroot ook uw naamsbekendheid en is een slimme vorm van marketing. Zo heeft ú straks weer wat te kiezen!
Wanneer zich meerdere sollicitanten melden, wilt u alleen de allerbeste aannemen. Je gevoel laten spreken is altijd goed, maar hoe kiest u bewust en onderbouwd de beste kandidaat?
Stap 1: Stel vooraf de belangrijkste selectiecriteria vast in een scorekaart
Stap 2: Hanteer één selectiemethode en verbeter uw interviewtechniek
Stap 3: Breng de talenten van kandidaten gestructureerd in kaart
De praktijk laat zien dat deze intensieve aanpak van werving & selectie succesvol is in de maakindustrie. Cijfers onderbouwen dat deze aanpak meer impact heeft en dat een sollicitatieprocedure vaker goede nieuwe medewerkers oplevert.
Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat goede nieuwe medewerkers de investering in tijd en geld snel voor u terugverdienen. Bovendien vermindert goed geselecteerd personeel het personeelsverloop in uw organisatie en wordt de noodzaak voor dure assessments steeds kleiner. Wanneer uw eigen medewerkers worden getraind in de selectiemethode, kunt u deze zelf blijvend inzetten voor uw bedrijf in de toekomst.
Jaco: “Mijn hart ligt bij de maakindustrie”
Als u meer uit uw selectieprocedure wilt halen en effectiever wilt werven