Weet jij hoe je van jouw onderneming een succesvolle organisatie maakt?

Hoe krijg jij jouw organisatie aan het leren? Dat is een van de belangrijkste vragen voor iedere ondernemer. Of je er wel of niet in slaagt continu te leren en te verbeteren, bepaalt voor een groot deel het succes van je bedrijf. Dat gaat vooral op voor maakbedrijven, waar innovatie en productontwikkeling belangrijk zijn.

 

Zoals dat ook voor mensen geldt. De beste medewerker heeft niet alleen de vaardigheden die nodig zijn voor zijn taken en werkzaamheden, hij heeft ook de instelling om te leren en het steeds beter te doen. Jezelf voortdurend ontwikkelen.  Hoe zit dit dan met de beste ondernemingen?  De zogenaamde ‘hidden champions’ die niet met hun successen lopen te pronken maar wel al decennialang op een unieke manier waarde weten te creëren voor hun klanten. Deze ‘hidden champions’ hebben een 4-tal leerfasen doorlopen. Deze zijn beschreven door Piet Bolwijn en Ted Kumpe in hun boek ‘Marktgericht ondernemen: Management van continuïteit en vernieuwing’. 

 

Groeifasenmodel: structuur en cultuur

Succesvolle ‘hidden champions’ gaan in 4 stappen een ontwikkelingsproces door. Bij iedere volgende stap wisselt het accent tussen structuur en cultuur. 

Eerst leren ze om zeer efficiënt te werken. Om het product tegen zo laag mogelijke kosten op de markt te zetten. Ze doen dit bijvoorbeeld door de activiteiten te structureren, door het splitsen van taken en zeer effectieve werkmethodes in te voeren. 

Vervolgens ligt de focus op de kwaliteit van het product. Daarbij draait het vooral om een instelling, om cultuur: de manier van denken binnen de onderneming.

 

Quick Response Manufacturing

Dan breekt fase 3 aan: klanten vragen om aanpassingen van het product. Of het niet alleen in het groen en vierkant te leveren is, maar ook in geel en rond. Dat vergt flexibiliteit van de organisatie om snel, dus met korte doorlooptijden, te kunnen inspelen op vragen uit de markt. Dus is weer aandacht voor het wegwerken van de stroperigheid, van de bureaucratie in de organisatie. Door het inrichten van platte, snellere (minder) overlegstructuren. 

Gezien de huidige populariteit van agile werken en scrumteams zitten waarschijnlijk veel bedrijven momenteel in deze structureringsfase. Er is dan ook een snel toenemende belangstelling voor een nieuwe Lean-variant: Quick Response Manufacturing. Een praktische en krachtige methode om doorlooptijden te versnellen.

De vierde fase draait om innovatie. Natuurlijk zijn er uitzonderingen – producten die tientallen jaren of nog langer verkocht worden – maar dat product dat ooit bedacht is, verliest op een gegeven moment zijn aantrekkingskracht. Of er komen concurrerende producten. 

Als je de 4 fases beheerst, dan kan niet langer verborgen blijven dat je succesvol bent. 

Let op: die fases blijven zich herhalen. Het leren houdt nooit op.

 

Niet te verslaan

Er zijn bedrijven die de leercurve heel snel doorlopen. Ben je in staat dat blijvend doen, dan ben je niet te verslaan. Voordat hun product niet meer goed verkoopt, hebben ze de opvolger al ontwikkeld en klaar voor de markt.

Ze verzinnen gewoon telkens opnieuw een nieuw waardecreatiemodel. Vanuit hun kennis van de markt van hun eigen product, op basis van de enorm goede kwaliteit. Soms slagen deze ‘hidden champions’ er daarin op een heel andere markt ook weer succesvol te zijn. Want als je het leerproces zo goed beheerst, kun je je ook in andere markten en omstandigheden staande houden. 

 

Leiderschapslessen

Er zijn CEO’s en ondernemers die weten hoe zij hun bedrijf door deze leerfases heen moeten leiden. Zij hebben de instelling om voortdurend te blijven leren en het samen met anderen steeds beter te doen. Van dergelijke leiders, deze zogenaamde ‘hidden champions’, is heel veel te leren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *